DLA RODZICA,  EDUKACJA,  MONTESSORI,  Uncategorized

Włoszka która zrewolucjonizowała mój sposób patrzenia na dziecko!

POCZĄTKI

O Montessori usłyszałam na studiach, później kilkakrotnie natrafiłam na przeróżne artykuły na Jej temat, w końcu po kilku latach pracy jako terapeuta dostałam pracę w jednej z  Placówek Montessori. Dopiero wówczas, patrząc na dzieci które swobodnie i z ogromną radością poznają świat, zakochałam się w tej metodzie. Zaczęłam szukać wszelkich informacji na jej temat, przeglądałam zagraniczne blogi, czytałam dostępne na polskim rynku książki i z ogromną tęsknotą czekałam na moment, kiedy te wszystkie niezwykłości będę mogła wprowadzić w czyn w edukacji swojego Synka.

Musiało upłynąć kilka lat, mój malutki Synek musiał stać się bystrym czterolatkiem abym zrozumiała, że moją rolą przez ten cały czas nie było edukowanie a jedynie stworzenie warunków do tego aby Syn rozwijał się w optymalny dla siebie sposób.

Dziś już jako mama dwóch wspaniałych Chłopców, chciałabym się podzielić swoim odkryciem z innymi!

Montessori nie daje wskazówek, ale uczy myślenia o dziecku i sobie! Edukacja jest tylko skutkiem ubocznym tej praktyki!

CZYM JEST PEDAGOGIKA MARII MONTESSORI?

Metoda Montessori to kompleksowe podejście edukacyjne, mające niemalże 100 letnią praktykę obserwacji potrzeb dzieci w różnych kulturach na świecie ! Metoda ta proponuje działania edukacyjno- wychowawcze dla dzieci od narodzin aż do dorosłości.

Dr Maria Montessori opracowała je w oparciu o zrozumienie naturalnych tendencji dziecięcych do nauki i samorozwoju. Skonstruowała przemyślany i oparty na wiedzy program nauczania dzieci. Teorie  pedagogiczne wdrażała w praktykę. Przez wiele lat pracy pedagogicznej uczyła się od dzieci i udoskonalała każdy element swojego programu nauczania- tak, aby dzieci mogły optymalnie rozwijać się w specjalnie ku temu przygotowanym środowisku. Swoje idee skoncentrowała   w kilku specjalnie skonstruowanych programach nauczania.

Dzisiaj środowisko Montessori to żłobki, przedszkola i szkoły, które zaprojektowano po to, aby zapraszać dzieci do angażowania się w naukę, zgodnie z  własnym i indywidualnym planem rozwojowym. Każde dziecko jest inne, jego zainteresowania i pasje pojawiają się w pewnym momencie rozwojowym i trwają dowolnie długo. Nie można ich wywołać zewnętrznie, natomiast można stworzyć takie środowisko, które pozwali dziecku osiągnąć optimum swoich możliwości rozwojowych.

Ostatnie lata to renesans myśli Montessori, zarówno  nauczyciele jak i rodzice z całego świata doceniają mądrość Jej programu i wdrażają go w Placówkach oraz swoich domach.

Internet pęka w szwach od inspirujących wpisów Bloggerów,  którzy kładą swoje kilkumiesięczne dzieci na materacach zamiast do łóżeczek, przystosowują dom do potrzeb dziecka (a nie tylko swoich!) i obserwują jak ich Pociechy rosną, stają się samodzielne i chłoną świat każdym możliwym zmysłem.

KIEDY ZACZĄĆ SWOJĄ PRZYGODĘ Z PEDAGOGIKĄ MONTESSORI ?

Twórczyni metody  była przekonana, że pierwsze lata życia (do 7 roku), charakteryzuje największa gotowość do zdobywana wiedzy. I że już nigdy później dziecko nie przejawia tak wielkiej gotowości do nauki jak wówczas.

Postulowała więc, aby zamiast ograniczać się starymi schematami myślowymi  stworzyć dla dzieci mądre warunki do kształcenia i wychowania.

CZEGO NAUCZĄ SIĘ NASZE DZIECI BĄDĄC WYCHOWYWANE WEDŁUG FILOZOFII MARII MONTESSORI?

Podejście Montessori zakłada wychowanie oraz rozwój całego dziecka, zarówno w sferze poznawczej,  społecznej, emocjonalnej, fizycznej  jak i duchowej. Wysoki poziom osiągnięć uczniów, tak w przedszkolach jak i szkołach Montessori jest naturalnym wynikiem doświadczeń w tak korzystnym otoczeniu. W placówkach Montessori dzieci uczą się w naturalnych warunkach  a grupy mieszane wiekowo poza oczywistymi korzyściami dają dziecku możliwość uczestnictwa w grupie na wzór społeczeństwa, w którym przyjdzie im  żyć i pracować w dorosłości.

Pod kierunkiem wykwalifikowanego nauczyciela, dzieci w klasach Montessori mają szansę nauki poprzez doświadczenie a praca na specjalnym  materiale rozwojowym rozwija ich koncentrację, motywację, samodyscyplinę i miłość do nauki.

 

MONTESSORI NIE JEST NISZOWĄ METODĄ WYCHOWANIA!

Placówki  Montessori, służąc dzieciom od urodzenia do okresu dojrzewania znajdują się na całym świecie. W Stanach Zjednoczonych istnieje ponad 4000 prywatnych szkół Montessori i ponad 200 szkół publicznych z programami Montessori. W Europie, z każdym rokiem przybywa placówek tego typu.

Montessori pozwala  rodzicom i specjalistom odkryć niezwykłość dziecka. Tym samym, daje tymże dorosłym szansę, aby stać się niezwykłymi towarzyszami, przygotowującymi niezwykłe środowisko i niezwykły materiał do eksploracji dziecięcych rąk i umysłów! Jest szkołą pokory i lekcją prawdziwej akceptacji i miłości.

Ten blog to miejsce, w którym chcę pokazywać innym jak można przygotować siebie oraz pokój dziecka (i cały dom) w nurcie pedagogiki Montessori. Będą się tu również pojawiały wpisy z różnymi materiałami które można przygotować dla dzieci w różnym wieku. Wszystko z pozycji rodzica, który każdego dnia mierzy się z przekraczaniem siebie i uczy się wrażliwości na swoje dzieci.

To bardzo trudna droga. Wymagająca. Ale… Bycie Rodzicem to szczególna rola.

Bądźmy dla siebie nawzajem!Ania

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *